| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Druki

Druki

US Umowa sprzedaży

Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. 

Inne zasady obowiązują w przypadku sprzedaży rzeczy między dwoma konsumentami (sprzedaż prywatna), a inne w przypadku transakcji, w których sprzedającym jest osoba profesjonalnie zajmuje się działalnością gospodarczą (przedsiębiorca). 

Transakcje prywatne regulują przepisy ustawy – kodeks cywilny oraz ewentualnie modyfikujące lub wyłączające ich obowiązywanie zapisy umowy między stronami. W przypadku umów sprzedaży sporządzanych przez przedsiębiorcę, do sprzedaży na rzecz konsumentów zastosowanie znajdują dodatkowo przepisy o ego rodzaju handlu, zmuszające przedsiębiorcę do prowadzenia dodatkowych czynności (informacje o przedsiębiorcy, okres odstąpienia, kwestie ustalenia odpowiedzialności za niezgodność towaru z umową, szczególne warunki sprzedaży na odległość).

W przypadku transakcji między przedsiębiorcami podobnie jak między dwoma konsumentami zastosowanie znajdują przepisy kodeksu cywilnego oraz modyfikacje umowne tych zapisów. 

Różnice dotyczą również opodatkowania podatkiem VAT i PCC. Sprzedaż między konsumentami jest opodatkowana PCC (podatkiem od czynności cywilnoprawnych). Podatek płaci kupujący, który zwolniony jest z jego zapłaty wyłącznie w przypadku, gdy wartość rynkowa nabywanej ruchomości nie przekracza 1000 zł. W przypadku sprzedaży przez przedsiębiorcę opodatkowany jest sprzedawca, który nalicza VAT, ewentualnie wskazuje, że jest z tego podatku zwolniony. 

Choć nie ma obowiązku zawierania umów w formie pisemnej, to warto o takiej formie pamiętać szczególnie w przypadku towarów znacznej wartości. Pozwala to uniknąć późniejszych wątpliwości co do warunków oraz odpowiedzialności za określone działania obu stron umowy. 

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Wicha-Gajek

Koordynator ds. Marketingu i PR Fundacji Rozwoju Przedsiębiorczości "Twój StartUp"

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »