REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Próbując złożyć w jakimkolwiek urzędzie lub instytucji pismo lub dokument innej osoby, napotkać można na opór urzędnika, który nie będzie chciał przyjąć druku. Wynikać będzie to z faktu, że ustne zapewnienie, jakoby druk „poleciła złożyć” osoba na nim podpisana nie jest wystarczające. Niezbędne jest pisemne upoważnienie – pełnomocnictwo do dokonania określonej czynności w imieniu i na rzecz innej osoby.
Prawo polskie formalizuje zasady udzielania pełnomocnictw i rozróżnia pełnomocnictwa przekazywane przez osoby prywatnie oraz przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą (przedsiębiorców). Rozróżnia ono wreszcie przypadki, gdy osoba, na podstawie przekazanego pełnomocnictwa, ma prawo wykonywać – upoważniony jest do wykonania - całego szeregu czynności (pełnomocnictwo rodzajowe) lub do prowadzenia wszystkich spraw danej osoby (pełnomocnictwo ogólne).
W przypadku posiadania pełnomocnictwa rodzajowego (dotyczącego danej sprawy) lub ogólnego, możliwe jest przedstawienie go i złożenie dokumentów w imieniu osoby reprezentowanej. W przypadku braku takiego pełnomocnictwa, konieczne jest przedstawienie dokumentu upoważniającego do prowadzenia konkretnej czynności.
Złożenie pełnomocnictwa w postepowaniu administracyjnym stanowi czynność, która podlega opłacie skarbowej 17 zł. W przypadku pełnomocnictw składanych w związku z wysyłką e-deklaracji podatkowych lub w związku z postępowaniem cywilnym nie podlegają opłacie skarbowej.
Pełnomocnictwo do składania dokumentów składać można jako pełnomocnictwo rodzajowe, np. w związku z koniecznością okresowego dostarczania druków do danego urzędu. Opłatę pobiera się wówczas jednokrotnie.
REKLAMA