| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Druki

Druki

Wyniki wyszukiwania:

Znaleziono: 616
NIP-7 (3) Zgłoszenie identyfikacyjne / zgłoszenie aktualizacyjne osoby fizycznej będącej podatnikiem lub płatnikiem

Formularz przeznaczony dla osób:

niebędących przedsiębiorcami (niepodlegających wpisowi do CEIDG): prowadzących samodzielnie działalność gospodarczą lub podlegających zarejestrowaniu jako podatnicy podatku od towarów i usług lub będących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług lub będących płatnikami podatków lub będących płatnikami składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenia zdrowotne lub nieobjętych rejestrem PESEL, będących przedsiębiorcami prowadzącymi samodzielnie działalność gospodarczą w zakresie działalności, do której nie stosuje się przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Niniejszy formularz może być składany w charakterze zgłoszenia identyfikacyjnego lub zgłoszenia aktualizacyjnego. W zgłoszeniu aktualizacyjnym należy podać NIP składającego (poz.1). Numer PESEL należy wypełnić wyłącznie w przypadku zgłoszenia identyfikacyjnego lub pierwszego zgłoszenia po uzyskaniu numeru PESEL.

Jeżeli w poz. 4 nie zaznaczono kwadratu nr 1 lub 2 należy pominąć cześć C i D.2. W poz. 5 należy zaznaczyć kwadrat nr 1: gdy formularz jest składany jako zgłoszenie identyfikacyjne, w celu nadania NIP albo kwadrat nr 2: gdy formularz jest składany jako zgłoszenie aktualizacyjne, w przypadku zmiany danych objętych zgłoszeniem, tzn. zmiany danych składającego lub zmiany naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawach ewidencji lub zaistnienia nowych okoliczności. W przypadku zgłoszenia aktualizacyjnego wystarczy wypełnić poz. 1 oraz części A, B.1. (poz. 8, 10, 18 i 29), B.3., E, F, a także inne pozycje, gdy dane się zmieniły.

Za wykroczenia skarbowe dotyczące obowiązków ewidencyjnych, o których mowa w art. 81 Kodeksu karnego skarbowego, grozi kara grzywny.

VZM-1/B (4) (od 2014) Wykaz faktur i wartości poniesionych wydatków nieodliczonych w ramach ulg mieszkaniowych, opodatkowanych podatkiem VAT wg stawki 22%

Urząd Skarbowy może osobie fizycznej zwrócić część wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych jeżeli m.in. osoba ta złoży odpowiedni wniosek o taki zwrot na formularzu VZM-1 wraz z załącznikami (VZM-1/A, VZM-1/B lub VZM-1C) i udokumentuje zakup tych materiałów odpowiednimi fakturami.

Wypełnianie wniosku VZM-1 należy rozpocząć od wypełnienia załączników, które stanowią wykaz faktur, z tytułu których wnosimy o zwrot części VAT.
Jeśli osoba fizyczna dokonywała zakupów materiałów budowlanych i jest w posiadaniu faktur wystawionych przed dniem 1 stycznia 2011 r. opodatkowanych podatkiem VAT wg stawki 22% i nie odliczała tych wydatków w ramach ulgi mieszkaniowej PIT, to powinna je ująć na  załączniku VZM-1/B.
Załącznik VZM-1/A wypełniamy jedynie wtedy, gdy w związku z inwestycją skorzystaliśmy z ulgi mieszkaniowej w PIT za lata 2004-2005. Wskazujemy w nim te faktury, które stanowiły podstawę do ulgi mieszkaniowej.
Załącznik VZM-1/C natomiast stanowi wykaz faktur i wartości poniesionych wydatków nieodliczonych w ramach ulg mieszkaniowych w PIT opodatkowanych VAT wg stawki 23% (wystawionych po dniu 1 stycznia 2011 r.)
 
Do poprawnego wypełnienia formularza VZM-1/B przydatne będą:
- wykaz materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT [Załącznik do Obwieszczenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 września 2010 r. w sprawie ogłoszenia obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. (Dz. Urz. MI z dnia 27 września 2010 r.)]
 
- wykaz robót zaliczanych do remontu budynku lub lokalu mieszkalnego [Rozporządzenie z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. 2005, nr 177, poz. 1468).]

 

Nie zostały ustalone nowe wzory załączników formularzy o zwrot VAT dla uprawnionych do zwrotu na zasadach praw nabytych lub według nowych zasad po 31 grudnia 2013 r. Należy kależy z wniosków dostępnych do tej pory.   Należy pamiętać, że w formularzu VZM-1/B można ująć tylko te faktury, które zostały wystawione w okresie od 1 maja 2004 r. do 31 grudnia 2010 r.
NIP-8 (1) Zgłoszenie identyfikacyjne / zgłoszenie aktualizacyjne w zakresie danych uzupełniających

Formularz przeznaczony dla podmiotów wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego w zakresie:

rejestru przedsiębiorców,  rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. 

Formularz służy zgłaszaniu i aktualizacji danych nieobjętych wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego.

Zgłoszenie składa się do naczelnika urzędu skarbowego właściwego w rozumieniu art. 4 ustawy.

Podmioty, dla których przeznaczony jest formularz dokonują zgłoszenia i aktualizacji danych uzupełniających, o których mowa w ustawie oraz określonych w:

ustawie z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej, ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

W poz. 4 należy zaznaczyć właściwy kwadrat:

kwadrat nr 1 - gdy formularz jest składany jako zgłoszenie identyfikacyjne w zakresie danych uzupełniających, kwadrat nr 2 - gdy formularz jest składany jako zgłoszenie aktualizacyjne w zakresie danych uzupełniających.

Zgłoszenie aktualizacyjne w zakresie danych uzupełniających jest składane w przypadku zmiany danych objętych zgłoszeniem, tzn. zmiany danych składającego lub zmiany naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawach ewidencji, lub zaistnienia nowych okoliczności. 

Zgłoszenie należy wypełnić w sposób kompletny. Wszystkie nazwy należy podać w dokładnym brzmieniu.

Za wykroczenie skarbowe dotyczące obowiązków identyfikacyjnych, o których mowa w art. 81 Kodeksu karnego skarbowego, grozi kara grzywny.

VZM-1/A (4) (od 2014) Wykaz faktur i wartości poniesionych wydatków odliczonych w ramach ulg mieszkaniowych, opodatkowanych podatkiem VAT wg stawki 22%

Urząd Skarbowy może osobie fizycznej zwrócić część wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych jeżeli m.in. osoba ta złoży odpowiedni wniosek o taki zwrot na formularzu VZM-1 wraz z załącznikami (VZM-1/A, VZM-1/B lub VZM-1C) i udokumentuje zakup tych materiałów odpowiednimi fakturami. Wypełnianie wniosku VZM-1 należy rozpocząć od wypełnienia załączników, które stanowią wykaz faktur, z tytułu których wnosimy o zwrot części VAT.


Załącznik VZM-1/A wypełniamy jedynie wtedy, gdy w związku z inwestycją skorzystaliśmy z ulgi mieszkaniowej w PIT za lata 2004-2005. Wskazujemy w nim te faktury, które stanowiły podstawę do ulgi mieszkaniowej.


Załącznik VZM-1/B natomiast stanowi wykaz faktur i wartości poniesionych wydatków nieodliczonych w ramach ulg mieszkaniowych w PIT opodatkowanych VAT wg stawki 22% (wystawionych przed dniem 1 stycznia 2011 r.).


Załącznik VZM-1/C natomiast stanowi wykaz faktur i wartości poniesionych wydatków nieodliczonych w ramach ulg mieszkaniowych w PIT opodatkowanych VAT wg stawki 23% (wystawionych po dniu 1 stycznia 2011 r.).


Nie zostały ustalone nowe wzory załączników formularzy o zwrot VAT dla uprawnionych do zwrotu na zasadach praw nabytych lub według nowych zasad po 31 grudnia 2013 r. Należy kależy z wniosków dostępnych do tej pory.

Należy pamiętać, że w formularzu VZM-1/A można ująć tylko te faktury, które zostały wystawione w okresie od 1 maja 2004 r. do 31 grudnia 2010 r.


Do poprawnego wypełnienia formularza VZM-1/A przydatne będą:

wykaz materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT [Załącznik do Obwieszczenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 września 2010 r. w sprawie ogłoszenia obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. (Dz. Urz. MI z dnia 27 września 2010 r.)] wykaz robót zaliczanych do remontu budynku lub lokalu mieszkalnego [Rozporządzenie z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. 2005, nr 177, poz. 1468).]
FBV(Rach) Faktura bez VAT / Rachunek Ten formularz faktury bez VAT / Rachunku (dla kilku pozycji/produktów lub usług) wygodnie wypełnisz przy użyciu kreatora o nazwie 'FAKTURA BEZ VAT (RACHUNEK)'. Do korzystania z tego formularza oraz innych kreatorów faktur wymagane jest posiadanie wersji 3.0 programu lub wyższej.  

Podatnik może wystawiać dokument sprzedaży, który nazwie fakturą bądź rachunkiem i którym dokumentować będzie dokonywanie odpłatnych dostaw towarów lub usług lub dostaw nieodpłatnych, lecz zrównanych z odpłatnymi. Tzw. faktura bez VAT lub rachunek uproszczony zachowują swoją moc również po zmianach prawa dokonanych w 2014 r., które zmieniły strukturę danych obowiązkowo zawieranych na dokumentach księgowych. Nadal zatem można wystawiać takie dokumenty. Jedyne czego należy dopilnować, to należy sprawdzić czy posiadają one niezbędną minimalną ilość danych wymaganych celem ich ujęcia w poszczególnych drukach.

Fakturę bez VAT lub rachunek uproszczony wystawia się na żądanie klienta. Nie ma zatem obowiązku podpinania tych dokumentów każdorazowo, pod każdą realizowaną sprzedaż. Zasada ta dotyczy zarówno:

Gdy transakcja jest na rzecz przedsiębiorcy, Gdy transakcja jest na rzecz osoby nie będącej przedsiębiorcą (konsumenta).

Fakturę lub rachunek uproszczony wystawić należy na takich zasadach także w przypadku, gdy podatnik dokonujący czynności nie dokonał rejestracji dla celów podatku i nie uzyskał statusu podatnika VAT czynnego lub zarejestrowanego podatnika VAT zwolnionego (np. czynności opodatkowane nie przekroczyły limitu 150.000 zł). Wystawić może ją zatem także w przypadku, gdy nie przeprowadził on jakiejkolwiek rejestracji na druku VAT-R lub CEiDG-1.

W przypadku czynności zwolnionych z opodatkowania (ze względu na powyżej wskazane zwolnienia) podatnik:

Żądanie wystawienia rachunku uproszczonego lub faktury bez VAT powinno być złożone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towarlub wykonano usługębądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Po uzyskaniu żądania, podatnik posiada termin, w którym  fakturę musi wystawić. Jest to:

gdy żądanie wystawienia faktury zostało zgłoszone do końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty – 15 dzień miesiąca następującego po miesiącu sprzedaży; gdy żądanie wystawienia faktury zostało zgłoszone po upływie tego miesiąca - nie później niż 15 dnia od dnia zgłoszenia żądania.

 

Może wystąpić też przypadek, w którym dokument „rachunku uproszczonego” wystawia osoba, która w ogóle nie jest związana z podatkiem VAT, nie podlega mu. Ma to miejsce np. przy zleceniobiorcy, który prywatnie na rzecz zatrudniającego go podmiotu wystawia rachunek uproszczony i na tej podstawie są mu wypłacane kwoty wynagrodzenia. Tu również rachunek powinien być wystawiany w okresie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca wykonania czynności, a rachunek wystawiony powinien być w terminie 7 dni od dnia zgłoszenia żądania. W praktyce takie przypadki uregulowane są umownie i przyjmuje się, że to umowa powinna podawać termin wystawienia tej faktury, nie naruszając jednak zasad podanych powyżej – wskazanych przez przepisy prawa.

Rachunek lub faktura uproszczona muszą zawierać co najmniej:

datę wystawienia, numer kolejny, imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy, nazwę (rodzaj) towaru lub usługi, miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług, cenę jednostkową towaru lub usługi, kwotę należności ogółem,

 

Rachunek lub faktura bez VAT muszą być wystawione w dwóch egzemplarzach. Jeden przekazuje się kupującemu, a drugi zatrzymuje sprzedawca i przechowuje go w swojej dokumentacji. 

VAT-26 (1) Informacja o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej

Druk VAT-26 stanowi deklarację, co do przeznaczenia pojazdu stanowiącego składnik majątku przedsiębiorstwa wyłącznie dla celów prowadzonej działalności. Złożenie deklaracji wymagane jest w przypadku pojazdów, w stosunku do których podatnik zmuszony jest również prowadzić ewidencję przejechanych kilometrów, czyli w przypadku wszystkich pojazdów samochodowych (osobowych i innych niż osobowe), poza pojazdami specjalnymi lub pojazdami, które konstrukcyjnie przeznaczone są wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej. W obu tych przypadkach podatnik nie musi deklaracji składać. Do pojazdów specjalnych należą:

agregat elektryczny/spawalniczy, do prac wiertniczych, koparka, koparko-spycharka, ładowarka, podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych, żuraw samochodowy


Dodatkowo, pojazdami specjalnymi są również:

Pojazd pogrzebowy, Bankowóz (typu A i B)


- jeżeli mają 1 rząd siedzeń i dopuszczalna masa całkowita jest większa niż 3t.

Od 1 czerwca 2014 r. powyższe pojazdy są uznawane za pojazdy specjalne nawet w przypadku, gdy ich dopuszczalna masa całkowita jest większa niż 3 t. Od tej daty nie ma również warunku ilości rzędów siedzeń. Do pojazdów specjalnych od 1 czerwca 2014 r. zaliczać należy też pojazdy – pomoc drogowa, pod warunkiem, że posiadać będą nadwozie przystosowane do przewożenia pojazdów. W przypadku bankowozu typu A i B oraz pojazdu pogrzebowego  warunkiem jest, by przedmiotem działalności podatnika wykorzystującego te pojazdy były usługi pogrzebowe lub transport wartości pieniężnych.

Zmiana i poszerzenie ilości pojazdów specjalnych wynika z rozporządzenia w sprawie przypadków, w których nie stosuje się warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.  

Do pojazdów o przeznaczeniu do działalności, które również nie wymagają druku VAT-26 oraz prowadzenia ewidencji należą:

pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą: klasyfikowane na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van lub z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków;  pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, które posiadają kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;


VAT-26 i ewidencji nie wymagają również samochody konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą.

Złożenie druku oraz prowadzenie ewidencji oraz sposób wykorzystywania przez podatnika powyższych pojazdów wyłącznie dla celów działalności pozwala im na odliczanie 100% podatku VAT od nabycia i używania tych pojazdów (w tym od umów leasingu, najmu, części eksploatacyjnych czy napraw).

VAT-26 składać należy w terminie 7 dni od dnia, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami. W przypadku niezłożenia w terminie informacji, uznaje się, że pojazd samochodowy jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika dopiero od dnia jej złożenia natomiast w przypadku zmiany wykorzystywania pojazdu samochodowego podatnik jest obowiązany do aktualizacji informacji najpóźniej przed dniem, w którym dokonuje tej zmiany.

FVKOR(n1) (od 2014) Faktura korygująca VAT netto (1 pozycja)

Fakturę korygującą wystawia się gdy:

udzielono obniżki ceny w formie rabatu, z tytułu wcześniejszej zapłaty, udzielono opustów i obniżek cen, po dokonaniu sprzedaży, dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań, dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, otrzymanych wcześniej całości lub części zapłaty dokonanych przed dokonaniem czynności, podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

 

Faktura korygująca powinna zawierać od 2014 r.:

wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA" albo wyraz "KOREKTA"; numer kolejny oraz datę jej wystawienia; dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

o   datę wystawienia;

o   kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

o   imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

o   numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem stosowania numeru NIP-UE;

o    numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem stosowania numeru NIP-UE;

o   datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;

o   nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;

przyczynę korekty; jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej; w przypadkach innych niż korekta podstawy opodatkowania lub stawka podatku - prawidłową treść korygowanych pozycji.

 

Dopuszczalne jest stosowanie również faktur korygujących rabatowych dotyczących wszystkich pozycji. W przypadku gdy podatnik udziela opustu lub obniżki ceny w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych lub świadczonych na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca:

powinna zawierać dodatkowo wskazanie okresu, do którego odnosi się udzielany opust lub obniżka; może nie zawierać:

o   numeru, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem posługiwania się NIP-UE;

o   datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;

o   nazwy (rodzaju) towaru lub usługi objętych korektą.

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Dziennik Gazeta Prawna

Największy polski dziennik prawno-gospodarczy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »