| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Druki

Druki

Wyniki wyszukiwania:

Znaleziono: 608
VZM-1/B (4) (od 2014) Wykaz faktur i wartości poniesionych wydatków nieodliczonych w ramach ulg mieszkaniowych, opodatkowanych podatkiem VAT wg stawki 22%

Urząd Skarbowy może osobie fizycznej zwrócić część wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych jeżeli m.in. osoba ta złoży odpowiedni wniosek o taki zwrot na formularzu VZM-1 wraz z załącznikami (VZM-1/A, VZM-1/B lub VZM-1C) i udokumentuje zakup tych materiałów odpowiednimi fakturami.

Wypełnianie wniosku VZM-1 należy rozpocząć od wypełnienia załączników, które stanowią wykaz faktur, z tytułu których wnosimy o zwrot części VAT.
Jeśli osoba fizyczna dokonywała zakupów materiałów budowlanych i jest w posiadaniu faktur wystawionych przed dniem 1 stycznia 2011 r. opodatkowanych podatkiem VAT wg stawki 22% i nie odliczała tych wydatków w ramach ulgi mieszkaniowej PIT, to powinna je ująć na  załączniku VZM-1/B.
Załącznik VZM-1/A wypełniamy jedynie wtedy, gdy w związku z inwestycją skorzystaliśmy z ulgi mieszkaniowej w PIT za lata 2004-2005. Wskazujemy w nim te faktury, które stanowiły podstawę do ulgi mieszkaniowej.
Załącznik VZM-1/C natomiast stanowi wykaz faktur i wartości poniesionych wydatków nieodliczonych w ramach ulg mieszkaniowych w PIT opodatkowanych VAT wg stawki 23% (wystawionych po dniu 1 stycznia 2011 r.)
 
Do poprawnego wypełnienia formularza VZM-1/B przydatne będą:
- wykaz materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT [Załącznik do Obwieszczenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 września 2010 r. w sprawie ogłoszenia obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. (Dz. Urz. MI z dnia 27 września 2010 r.)]
 
- wykaz robót zaliczanych do remontu budynku lub lokalu mieszkalnego [Rozporządzenie z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. 2005, nr 177, poz. 1468).]

 

Nie zostały ustalone nowe wzory załączników formularzy o zwrot VAT dla uprawnionych do zwrotu na zasadach praw nabytych lub według nowych zasad po 31 grudnia 2013 r. Należy kależy z wniosków dostępnych do tej pory.   Należy pamiętać, że w formularzu VZM-1/B można ująć tylko te faktury, które zostały wystawione w okresie od 1 maja 2004 r. do 31 grudnia 2010 r.
VZM-1/A (4) (od 2014) Wykaz faktur i wartości poniesionych wydatków odliczonych w ramach ulg mieszkaniowych, opodatkowanych podatkiem VAT wg stawki 22%

Urząd Skarbowy może osobie fizycznej zwrócić część wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych jeżeli m.in. osoba ta złoży odpowiedni wniosek o taki zwrot na formularzu VZM-1 wraz z załącznikami (VZM-1/A, VZM-1/B lub VZM-1C) i udokumentuje zakup tych materiałów odpowiednimi fakturami. Wypełnianie wniosku VZM-1 należy rozpocząć od wypełnienia załączników, które stanowią wykaz faktur, z tytułu których wnosimy o zwrot części VAT.


Załącznik VZM-1/A wypełniamy jedynie wtedy, gdy w związku z inwestycją skorzystaliśmy z ulgi mieszkaniowej w PIT za lata 2004-2005. Wskazujemy w nim te faktury, które stanowiły podstawę do ulgi mieszkaniowej.


Załącznik VZM-1/B natomiast stanowi wykaz faktur i wartości poniesionych wydatków nieodliczonych w ramach ulg mieszkaniowych w PIT opodatkowanych VAT wg stawki 22% (wystawionych przed dniem 1 stycznia 2011 r.).


Załącznik VZM-1/C natomiast stanowi wykaz faktur i wartości poniesionych wydatków nieodliczonych w ramach ulg mieszkaniowych w PIT opodatkowanych VAT wg stawki 23% (wystawionych po dniu 1 stycznia 2011 r.).


Nie zostały ustalone nowe wzory załączników formularzy o zwrot VAT dla uprawnionych do zwrotu na zasadach praw nabytych lub według nowych zasad po 31 grudnia 2013 r. Należy kależy z wniosków dostępnych do tej pory.

Należy pamiętać, że w formularzu VZM-1/A można ująć tylko te faktury, które zostały wystawione w okresie od 1 maja 2004 r. do 31 grudnia 2010 r.


Do poprawnego wypełnienia formularza VZM-1/A przydatne będą:

wykaz materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT [Załącznik do Obwieszczenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 września 2010 r. w sprawie ogłoszenia obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. (Dz. Urz. MI z dnia 27 września 2010 r.)] wykaz robót zaliczanych do remontu budynku lub lokalu mieszkalnego [Rozporządzenie z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. 2005, nr 177, poz. 1468).]
VAT-26 (1) Informacja o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej

Druk VAT-26 stanowi deklarację, co do przeznaczenia pojazdu stanowiącego składnik majątku przedsiębiorstwa wyłącznie dla celów prowadzonej działalności. Złożenie deklaracji wymagane jest w przypadku pojazdów, w stosunku do których podatnik zmuszony jest również prowadzić ewidencję przejechanych kilometrów, czyli w przypadku wszystkich pojazdów samochodowych (osobowych i innych niż osobowe), poza pojazdami specjalnymi lub pojazdami, które konstrukcyjnie przeznaczone są wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej. W obu tych przypadkach podatnik nie musi deklaracji składać. Do pojazdów specjalnych należą:

agregat elektryczny/spawalniczy, do prac wiertniczych, koparka, koparko-spycharka, ładowarka, podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych, żuraw samochodowy


Dodatkowo, pojazdami specjalnymi są również:

Pojazd pogrzebowy, Bankowóz (typu A i B)


- jeżeli mają 1 rząd siedzeń i dopuszczalna masa całkowita jest większa niż 3t.

Od 1 czerwca 2014 r. powyższe pojazdy są uznawane za pojazdy specjalne nawet w przypadku, gdy ich dopuszczalna masa całkowita jest większa niż 3 t. Od tej daty nie ma również warunku ilości rzędów siedzeń. Do pojazdów specjalnych od 1 czerwca 2014 r. zaliczać należy też pojazdy – pomoc drogowa, pod warunkiem, że posiadać będą nadwozie przystosowane do przewożenia pojazdów. W przypadku bankowozu typu A i B oraz pojazdu pogrzebowego  warunkiem jest, by przedmiotem działalności podatnika wykorzystującego te pojazdy były usługi pogrzebowe lub transport wartości pieniężnych.

Zmiana i poszerzenie ilości pojazdów specjalnych wynika z rozporządzenia w sprawie przypadków, w których nie stosuje się warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.  

Do pojazdów o przeznaczeniu do działalności, które również nie wymagają druku VAT-26 oraz prowadzenia ewidencji należą:

pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą: klasyfikowane na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van lub z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków;  pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, które posiadają kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;


VAT-26 i ewidencji nie wymagają również samochody konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą.

Złożenie druku oraz prowadzenie ewidencji oraz sposób wykorzystywania przez podatnika powyższych pojazdów wyłącznie dla celów działalności pozwala im na odliczanie 100% podatku VAT od nabycia i używania tych pojazdów (w tym od umów leasingu, najmu, części eksploatacyjnych czy napraw).

VAT-26 składać należy w terminie 7 dni od dnia, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami. W przypadku niezłożenia w terminie informacji, uznaje się, że pojazd samochodowy jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika dopiero od dnia jej złożenia natomiast w przypadku zmiany wykorzystywania pojazdu samochodowego podatnik jest obowiązany do aktualizacji informacji najpóźniej przed dniem, w którym dokonuje tej zmiany.

FBV(Rach) Faktura bez VAT / Rachunek Ten formularz faktury bez VAT / Rachunku (dla kilku pozycji/produktów lub usług) wygodnie wypełnisz przy użyciu kreatora o nazwie 'FAKTURA BEZ VAT (RACHUNEK)'. Do korzystania z tego formularza oraz innych kreatorów faktur wymagane jest posiadanie wersji 3.0 programu lub wyższej.  

Podatnik może wystawiać dokument sprzedaży, który nazwie fakturą bądź rachunkiem i którym dokumentować będzie dokonywanie odpłatnych dostaw towarów lub usług lub dostaw nieodpłatnych, lecz zrównanych z odpłatnymi. Tzw. faktura bez VAT lub rachunek uproszczony zachowują swoją moc również po zmianach prawa dokonanych w 2014 r., które zmieniły strukturę danych obowiązkowo zawieranych na dokumentach księgowych. Nadal zatem można wystawiać takie dokumenty. Jedyne czego należy dopilnować, to należy sprawdzić czy posiadają one niezbędną minimalną ilość danych wymaganych celem ich ujęcia w poszczególnych drukach.

Fakturę bez VAT lub rachunek uproszczony wystawia się na żądanie klienta. Nie ma zatem obowiązku podpinania tych dokumentów każdorazowo, pod każdą realizowaną sprzedaż. Zasada ta dotyczy zarówno:

Gdy transakcja jest na rzecz przedsiębiorcy, Gdy transakcja jest na rzecz osoby nie będącej przedsiębiorcą (konsumenta).

Fakturę lub rachunek uproszczony wystawić należy na takich zasadach także w przypadku, gdy podatnik dokonujący czynności nie dokonał rejestracji dla celów podatku i nie uzyskał statusu podatnika VAT czynnego lub zarejestrowanego podatnika VAT zwolnionego (np. czynności opodatkowane nie przekroczyły limitu 150.000 zł). Wystawić może ją zatem także w przypadku, gdy nie przeprowadził on jakiejkolwiek rejestracji na druku VAT-R lub CEiDG-1.

W przypadku czynności zwolnionych z opodatkowania (ze względu na powyżej wskazane zwolnienia) podatnik:

Żądanie wystawienia rachunku uproszczonego lub faktury bez VAT powinno być złożone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towarlub wykonano usługębądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Po uzyskaniu żądania, podatnik posiada termin, w którym  fakturę musi wystawić. Jest to:

gdy żądanie wystawienia faktury zostało zgłoszone do końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty – 15 dzień miesiąca następującego po miesiącu sprzedaży; gdy żądanie wystawienia faktury zostało zgłoszone po upływie tego miesiąca - nie później niż 15 dnia od dnia zgłoszenia żądania.

 

Może wystąpić też przypadek, w którym dokument „rachunku uproszczonego” wystawia osoba, która w ogóle nie jest związana z podatkiem VAT, nie podlega mu. Ma to miejsce np. przy zleceniobiorcy, który prywatnie na rzecz zatrudniającego go podmiotu wystawia rachunek uproszczony i na tej podstawie są mu wypłacane kwoty wynagrodzenia. Tu również rachunek powinien być wystawiany w okresie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca wykonania czynności, a rachunek wystawiony powinien być w terminie 7 dni od dnia zgłoszenia żądania. W praktyce takie przypadki uregulowane są umownie i przyjmuje się, że to umowa powinna podawać termin wystawienia tej faktury, nie naruszając jednak zasad podanych powyżej – wskazanych przez przepisy prawa.

Rachunek lub faktura uproszczona muszą zawierać co najmniej:

datę wystawienia, numer kolejny, imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy, nazwę (rodzaj) towaru lub usługi, miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług, cenę jednostkową towaru lub usługi, kwotę należności ogółem,

 

Rachunek lub faktura bez VAT muszą być wystawione w dwóch egzemplarzach. Jeden przekazuje się kupującemu, a drugi zatrzymuje sprzedawca i przechowuje go w swojej dokumentacji. 

 

DW Dowód wewnętrzny

Dokumentacja księgowa na podstawie dowodu wewnętrznego dotyczyć może wyłącznie ściśle określonych czynności. Dowód wewnętrzny musi zawierać co najmniej:

przy zakupie - nazwę towaru oraz ilość, cenę jednostkową i wartość, w innych przypadkach - przedmiot operacji gospodarczych i wysokość kosztu (wydatku), w przypadku rozliczenia kosztów podróży służbowych pracowników oraz wartości diet z tytułu podróży służbowych osób prowadzących działalność gospodarczą i osób z nimi współpracujących - imię i nazwisko, cel podróży, nazwę miejscowości docelowej, liczbę godzin i dni przebywania w podróży służbowej (data i godzina wyjazdu oraz powrotu), stawkę i wartość przysługujących diet.

 

Dowody wewnętrzne – kosztowe dotyczyć mogą wyłącznie:

zakupu, bezpośrednio od krajowego producenta lub hodowcy, produktów roślinnych i zwierzęcych, nieprzerobionych sposobem przemysłowym lub przerobionych sposobem przemysłowym, jeżeli przerób polega na kiszeniu produktów roślinnych lub przetwórstwie mleka albo na uboju zwierząt rzeźnych i obróbce poubojowej tych zwierząt; zakupu od ludności, sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), surowców roślin zielarskich i ziół dziko rosnących leśnych, jagód, owoców leśnych i grzybów leśnych (PKWiU ex 02.30.40.0); wartości produktów roślinnych i zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy lub hodowli prowadzonej przez podatnika; zakupu w jednostkach handlu detalicznego materiałów pomocniczych; kosztów diet i innych należności za czas podróży służbowej pracowników oraz wartości diet z tytułu podróży służbowych osób prowadzących działalność gospodarczą i osób z nimi współpracujących; zakupu od ludności odpadów poużytkowych, stanowiących surowce wtórne, z wyłączeniem zakupu (skupu) metali nieżelaznych oraz przeznaczonych na złom samochodów i ich części składowych; wydatków związanych z opłatami za czynsz, energię elektryczną, telefon, wodę, gaz i centralne ogrzewanie, w części przypadającej na działalność gospodarczą; podstawą do sporządzenia tego dowodu jest dokument obejmujący całość opłat na te cele; opłat sądowych i notarialnych; opłaty skarbowej uiszczanej znakami tej opłaty do dnia 31 grudnia 2008 r.; wydatków związanych z parkowaniem samochodu w sytuacji, gdy są one poparte dokumentami niezawierającymi danych wskazujących na podmioty prowadzące transakcję; podstawą wystawienia dowodu wewnętrznego jest bilet z parkometru, kupon, bilet jednorazowy załączony do sporządzonego dowodu.

 

Dowody wewnętrzne – przychodowe dotyczą sprzedaży nieudokumentowanej fakturami, gdy podatnik nie prowadzi ewidencji na kasie fiskalnej. Dowód taki wystawiany musi być na koniec dnia i zawierać całą sprzedaż tego rodzaju dokonaną w tym dniu.

FVAT(n-1poz) Faktura VAT netto (1 pozycja) - darmowaTen formularz faktury netto (dla jednej pozycji/ jednego produktu lub usługi) wygodnie wypełnisz za darmo przy użyciu kreatora o nazwie 'FAKTURA VAT NETTO'. Do korzystania z tego formularza oraz innych kreatorów faktur wymagane jest posiadanie wersji 3.0 programu lub wyższej.

 

Podatnicy zobowiązani są dokumentować wykonywanie czynności wystawiając w tym celu faktury VAT (netto). Opodatkowanie podatkiem VAT oznacza, że najpierw wyznacza się podstawę naliczenia podatku (kwotę netto), a następnie wylicza się podatek według właściwej stawki. Tak samo wyglądać musi faktura VAT, która powinna zawierać odpowiednie pozycje i być potwierdzeniem faktycznie przeprowadzonych przez podatnika czynności.

Zasada ogólna:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
- sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika (podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze) lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
- sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż podatnik VAT, podatku od wartości dodanej lub podatku o innym charakterze;
- wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany powyżej;
- otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności opodatkowanych, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4 - czyli w terminie wystawienia faktury, nie później jednak niż z upływem terminu płatności, z tytułu określonych w nim czynności, m.in. świadczenia usług: telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych, wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy o VAT (usługi porządkowe, dot. nieczystości i sprzątania itp.), najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze, ochrony osób oraz usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia, stałej obsługi prawnej i biurowej,

Podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku podmiotowo (113 ust. 1 i 9) i przedmiotowo (art. 43, 82 ust 3). W takim przypadku podatnik może wystawić w miejsce faktury VAT – rachunek lub zaniechać wystawiania dokumentu.

Zasada szczególna – na żądanie:
Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
- czynności opodatkowane oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4 (o których była mowa powyżej) - jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ogólnego obowiązku ich wystawiania,
- sprzedaż zwolnioną podmiotowo lub przedmiotowo, z wyjątkiem, gdy chodzi o rolnika ryczałtowego wystawiającego faktury w związku z czynnościami wykonywanymi na zasadzie VAT-RR.
Jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Standardowa faktura VAT powinna zawierać:

datę jej wystawienia, kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę, imiona, nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy, numer za pomocą, którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku (a gdy rozlicza transakcje wewnątrzwspólnotowe - numer dla celów takich transakcji), numer za pomocą, którego nabywca jest zidentyfikowany dla podatku (a gdy rozlicza transakcje wewnątrzwspólnotowe - numer dla celów takich transakcji), datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, nazwę towaru lub usługi, miarę i ilość (liczbę) sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług, cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto), kwoty wszelkich rabatów, w tym za wcześniejsze otrzymanie należności, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto, wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto), stawkę podatku, sumę wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną z podatku, kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku, kwotę należności ogółem.

Podatnik powinien pamiętać, że możliwe jest wystawianie faktury zbiorczej, dotyczącej wielu czynności dokonywanych w danym miesiącu. Od 1 stycznia 2014 r. faktury wystawia się w terminie:
- Standardowym - nie później niż 15go dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę,
- 30 dni od dnia wykonania usług – usługi budowlane i budowlano montażowe,
- 60 dni od wydania towarów – dostawa książek drukowanych – z wyłączeniem map i ulotek – oraz gazet, czasopism i magazynów drukowanych,
- 90 dni od wykonania usług – drukowanie książek drukowanych – z wyłączeniem map i ulotek – oraz gazet, czasopism i magazynów drukowanych,
- 120 dni od pierwszego dnia wydania towarów – gdy przewidywane jest rozliczenie zwrotów wydawnictw,

Możliwe jest również wystawianie faktur przed wykonaniem czynności, nie wcześniej niż 30 dnia przed:
- dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi,
- otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, całości lub części zapłaty.

Istnieją wyjątki od powyższej zasady, dotyczące faktur wskazujących czynności wykonywanych w okresach rozliczeniowych.

W przypadkach faktur wystawianych na żądanie nabywcy, fakturę wystawia się:
- w terminach wskazanych powyżej (do 15 następnego miesiąca lub 30, 60, 90, 120 dnia od danej czynności - jeżeli żądanie wystawienia faktury zostało zgłoszone do końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty;
- nie później niż 15go dnia od dnia zgłoszenia żądania - jeżeli żądanie wystawienia faktury zostało zgłoszone po upływie powyższego miesiąca.

Wypełniona i zapisana faktura automatycznie jest importowana do ewidencji sprzedaży VAT w JPKomacie, który umożliwia tworzenie i e-wysyłkę pliku JPK_VAT.

 

FVAT(n) Faktura VAT netto (liczona od cen jednostkowych netto) Ten formularz faktury netto (dla kilku pozycji/produktów lub usług) wygodnie wypełnisz przy użyciu kreatora o nazwie 'FAKTURA VAT NETTO'. Do korzystania z tego formularza oraz innych kreatorów faktur wymagane jest posiadanie wersji 3.0 programu fillUp lub wyższej.

 

Podatnicy zobowiązani są dokumentować wykonywanie czynności wystawiając w tym celu faktury VAT (netto). Opodatkowanie podatkiem VAT oznacza, że najpierw wyznacza się podstawę naliczenia podatku (kwotę netto), a następnie wylicza się podatek według właściwej stawki. Tak samo wyglądać musi faktura VAT, która powinna zawierać odpowiednie pozycje i być potwierdzeniem faktycznie przeprowadzonych przez podatnika czynności.

 

Zasada ogólna:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
- sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika (podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze) lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
- sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż podatnik VAT, podatku od wartości dodanej lub podatku o innym charakterze;
- wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany powyżej;
- otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności opodatkowanych, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4 - czyli w terminie wystawienia faktury, nie później jednak niż z upływem terminu płatności, z tytułu określonych w nim czynności, m.in. świadczenia usług: telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych, wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy o VAT (usługi porządkowe, dot. nieczystości i sprzątania itp.), najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze, ochrony osób oraz usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia, stałej obsługi prawnej i biurowej,

Podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku podmiotowo (113 ust. 1 i 9) i przedmiotowo (art. 43, 82 ust 3). W takim przypadku podatnik może wystawić w miejsce faktury VAT – rachunek lub zaniechać wystawiania dokumentu.

Zasada szczególna – na żądanie:
Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
- czynności opodatkowane oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4 (o których była mowa powyżej) - jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ogólnego obowiązku ich wystawiania,
- sprzedaż zwolnioną podmiotowo lub przedmiotowo, z wyjątkiem, gdy chodzi o rolnika ryczałtowego wystawiającego faktury w związku z czynnościami wykonywanymi na zasadzie VAT-RR.
Jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Standardowa faktura VAT powinna zawierać:

datę jej wystawienia, kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę, imiona, nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy, numer za pomocą, którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku (a gdy rozlicza transakcje wewnątrzwspólnotowe - numer dla celów takich transakcji), numer za pomocą, którego nabywca jest zidentyfikowany dla podatku (a gdy rozlicza transakcje wewnątrzwspólnotowe - numer dla celów takich transakcji), datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, nazwę towaru lub usługi, miarę i ilość (liczbę) sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług, cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto), kwoty wszelkich rabatów, w tym za wcześniejsze otrzymanie należności, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto, wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto), stawkę podatku, sumę wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną z podatku, kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku, kwotę należności ogółem.

Podatnik powinien pamiętać, że możliwe jest wystawianie faktury zbiorczej, dotyczącej wielu czynności dokonywanych w danym miesiącu. Od 1 stycznia 2014 r. faktury wystawia się w terminie:
- Standardowym - nie później niż 15go dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę,
- 30 dni od dnia wykonania usług – usługi budowlane i budowlano montażowe,
- 60 dni od wydania towarów – dostawa książek drukowanych – z wyłączeniem map i ulotek – oraz gazet, czasopism i magazynów drukowanych,
- 90 dni od wykonania usług – drukowanie książek drukowanych – z wyłączeniem map i ulotek – oraz gazet, czasopism i magazynów drukowanych,
- 120 dni od pierwszego dnia wydania towarów – gdy przewidywane jest rozliczenie zwrotów wydawnictw,

Możliwe jest również wystawianie faktur przed wykonaniem czynności, nie wcześniej niż 30 dnia przed:
- dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi,
- otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, całości lub części zapłaty.

Istnieją wyjątki od powyższej zasady, dotyczące faktur wskazujących czynności wykonywanych w okresach rozliczeniowych.

W przypadkach faktur wystawianych na żądanie nabywcy, fakturę wystawia się:
- w terminach wskazanych powyżej (do 15 następnego miesiąca lub 30, 60, 90, 120 dnia od danej czynności - jeżeli żądanie wystawienia faktury zostało zgłoszone do końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty;
- nie później niż 15go dnia od dnia zgłoszenia żądania - jeżeli żądanie wystawienia faktury zostało zgłoszone po upływie powyższego miesiąca.

Wypełniona i zapisana faktura automatycznie jest importowana do ewidencji sprzedaży VAT w JPKomacie, który umożliwia tworzenie i e-wysyłkę pliku JPK_VAT.

 

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawa Sportowego i Gospodarczego „Dauerman”

Kancelaria specjalizuje się w prawie sportowym i gospodarczym.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »