REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Numer PESEL nadaje minister właściwy do spraw wewnętrznych w formie czynności materialno–technicznej. Odmowa nadania numeru PESEL następuje w trybie decyzji administracyjnej wydanej przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
Numer PESEL nadaje się:
a) obywatelom polskim zameldowanym na pobyt stały lub czasowy trwający ponad 3 miesiące, a także osobom ubiegającym się o wydanie dowodu osobistego – na wniosek organu gminy,
b) cudzoziemcom zameldowanym na pobyt stały lub czasowy trwający ponad 3 miesiące na podstawie art. 26 wyżej przytoczonej ustawy - na wniosek organu gminy,
c) obywatelom polskim i cudzoziemcom, którzy podlegają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu, z wyłączeniem osób wymienionych w pkt. a) i b) – na wniosek płatnika składek ubezpieczeniowych,
d) obywatelom polskim zamieszkałym za granicą, ubiegającym się o wydanie paszportu – na wniosek polskiego konsula.
Dla osób, o których mowa w pkt a i b, numer PESEL nadawany jest na wniosek właściwego organu gminy (przesyłany w drodze elektronicznej), w którym dokonano zameldowania na pobyt stały lub czasowy ponad 3 miesiące lub urząd ten jest właściwy do wydania dowodu osobistego.
Dla osób, o których mowa w pkt c numer PESEL nadawany jest na pisemny wniosek płatnika składek ubezpieczeniowych (np. pracodawcy, Powiatowego Urzędu Pracy, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych) kierowany bezpośrednio do ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Do wniosku o nadanie numeru PESEL przesyłanego przez płatnika należy dołączyć kserokopię dokumentu tożsamości osoby, której ma być nadany numer PESEL, np. paszportu (w przypadku dzieci nie posiadających dokumentu tożsamości – odpis skrócony aktu urodzenia) oraz dokument potwierdzający zgłoszenie osoby do ubezpieczenia (w przypadku dzieci - dokument potwierdzający zgłoszenie rodzica).
Dla osób, o których mowa w pkt d numer PESEL nadawany jest na wniosek polskiego Konsula kraju miejsca pobytu zainteresowanej osoby (przesyłany w drodze elektronicznej). W konsulacie właściwym ze względu na miejsce pobytu osoba winna złożyć wniosek o wydanie paszportu, a z wnioskiem o nadanie numeru PESEL wystąpi wówczas Konsul.
Minister właściwy do spraw wewnętrznych może nadać numer PESEL osobom innym niż wymienione w pkt. 2 na ich pisemny wniosek, jeżeli odrębne przepisy przewidują potrzebę posiadania numeru PESEL przez te osoby.
Osoby, o których mowa, składają umotywowany pisemny wniosek wraz z odpisem skróconym aktu urodzenia, a w przypadku osób, które wstąpiły w związek małżeński – wraz z odpisem skróconym aktu małżeństwa opatrzonym adnotacją o aktualnie używanym nazwisku - bezpośrednio do ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Oznacza to, że zainteresowanej osobie ciąży obowiązek umotywowania wniosku o nadanie numeru PESEL i wykazania, że numer PESEL jest jej niezbędny na podstawie innych przepisów (należy wskazać konkretny przepis prawa).
Pisemne wnioski o nadanie numeru PESEL kierowane do ministra właściwego spraw wewnętrznych należy przesyłać pod adres:
Departament Ewidencji Państwowych MSW,
REKLAMA