Świadectwo pracy jest dokumentem wydawanym pracownikowi przez pracodawcę w związku z wygaśnięciem, lub rozwiązaniem stosunku pracy. Zawiera podstawowe informacje dotyczące stosunku pracy, który ustał, np. okres wykonywanej pracy, rodzaj wykonywanej pracy, zajmowane przez pracownika stanowiska w trakcie zatrudnienia, sposób ustania stosunku pracy. W świadectwie pracy znajduje się także informacja, z jakich urlopów korzystał pracownik w trakcie zatrudnienia oraz stan ich wykorzystania. Na dokumencie tym mogą być wymienione okresy nieskładkowe oraz dni, za które pracownik nie zachował prawa do wynagrodzenia, a także informacja o zajęciu wynagrodzenia za pracę.
Na żądanie pracownika w świadectwie pracy, pracodawca zamieszcza informację o wysokości i składnikach wynagrodzenia, o uzyskanych kwalifikacjach oraz o prawomocnym orzeczeniu sądu pracy o przywróceniu pracownika do pracy lub przyznania mu odszkodowania.
Kopię świadectwa pracy pracodawca powinien przechowywać aktach osobowych pracownika.
Treść świadectwa pracy, tryb wydawania oraz prostowania reguluje Kodeks Pracy oraz wydane na jego podstawie rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (Dz. U. z 1996 r. Nr 60, poz. 282).