Wniosek ERP-15 jest formularzem dla osób, które starają się o przyznacznie świadczenia w drodze wyjątku przez prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w którym wykazują informacje o stanie rodzinnym, majątkowym i sytuacji materialnej.
Wnioskodawca ma obowiązek dostarczenia, wraz w wnioskiem, wszelkich dokumentów potwierdzających okoliczności przywołane we wniosku. W pierwszej części formularza należy wskazać dane identyfikacyjne osoby składającej oświadczenie, tj. imię oraz nazwisko, PESEL oraz adres korespondencji (należy szczególnie zwrócić uwagę, aby podać właściwe dane kontaktowe!). Wnioskodawca wykazuje informację o źródłach dochodu, pobieraniu zasiłku lub innych świadczeń, lub innych form pomocy.
W części drugiej wskazywani są członkowie rodziny wspólnie zamieszkujący i gospodarujący (pozostający w faktycznym związku z wnioskodawcą) oraz ich sytuacja materialna, w tym m.in. źródło i wysokość dochodu. W kolejnej części należy wskazać informacje o majątku ruchomym, nieruchomym i innych prawach majątkowych (w tym posiadaniu domu, mieszkania, gospodarstwa rolnego, innych nieruchomości, samochodów, maszyn; jeśli nie zostały one wymienione na wniosku, należy je wykazać w polu do tego oznaczonym).