Płatnik składek zobowiązany jest przekazać ubezpieczonemu (na piśmie lub za zgodą ubezpieczonego - w formie dokumentu elektronicznego) informacje zawarte w raportach imiennych przekazanych za niego do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w celu ich weryfikacji.
Informacje te płatnik składek może przekazywać na formularzu ZUS RMUA - imienny raport miesięczny dla osoby ubezpieczonej lub w innej formie, jeżeli będzie spełniała wymogi określone w art. 41 ust. 8 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Informacja powinna zawierać także symbol wojewódzkiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia, datę jej sporządzenia oraz podpis płatnika składek lub osoby przez niego upoważnionej.
Jeżeli ubezpieczony stwierdzi, iż dane zawarte w raporcie ZUS RMUA nie są zgodne ze stanem faktycznym, zgłasza na piśmie lub do protokołu do płatnika składek wniosek o sprostowanie informacji, w terminie 3 miesięcy od jej otrzymania. Ubezpieczony informuje o tym ZUS. W razie nieuwzględnienia przez płatnika składek reklamacji w terminie jednego miesiąca od daty jej wpływu, na wniosek ZUS po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego wydaje decyzję.
Jeżeli ubezpieczony nie zakwestionuje informacji zawartych w imiennym raporcie miesięcznym w terminie trzech miesięcy od jej otrzymania, to informacje te uznaje się za zgodne ze stanem faktycznym, chyba że informacje dotyczące okresu objętego raportem zakwestionuje ZUS, wydając decyzję.
Przed wypełnieniem formularza należy zapoznać się z instrukcją i informacjami zamieszczonymi na formularzu.
Szczegółowe informacje na temat zasad wypełniania dokumentów ubezpieczeniowych: