REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
W przypadku sprzedaży, która dokonywana jest na rzecz konsumentów (osób, które przystępują do zawarcia umowy nie jako przedsiębiorca, lecz jako osoba fizyczna, kupująca w celu użytku prywatnego) nabywcy przysługuje prawo odstąpienia od zawartej umowy. Terminem ostatecznym jest 10 dni liczone od daty wydania rzeczy, a w przypadku usługi – od dnia jej zawarcia. Konsument musi być przez sprzedawcę powiadomiony o prawie odstąpienia oraz terminie maksymalnym, w którym to odstąpienie powinno zostać dokonane. Sprzedawca powinien również udostępnić nabywcy wzór pisma, w którym dokonać ma odstąpienia od umowy z oznaczeniem swojego imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu zamieszkania (siedziby). obowiązany jest także wręczyć konsumentowi pisemne potwierdzenie zawarcia umowy, stwierdzające jej datę i rodzaj oraz przedmiot świadczenia i cenę.
Oświadczenie powinno przede wszystkim wyrażać wolę konsumenta co do odstąpienia od umowy, konsument może dla ścisłości podać daty odstąpienia i zawarcia umowy, otrzymania towaru. Jeżeli konsument nie został poinformowany na piśmie o prawie odstąpienia od umowy, termin, w którym konsument może odstąpić od umowy, wynosi trzy miesiące i liczy się od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi - od dnia jej zawarcia. Jeżeli jednak konsument po rozpoczęciu biegu tego terminu otrzyma potwierdzenie, termin ulega skróceniu do dziesięciu dni od tej daty.
Termin na odstąpienie od umowy trwa do dnia nadania przesyłki z oświadczeniem o odstąpieniu od umowy. W przypadku sprzedaży towaru konsument powinien zwrotnie przesłać również towar. Koszty wysyłki powinny przy tym obciążać sprzedawcę, a nie konsumenta. W razie odstąpienia od umowy umowa jest bowiem uważana za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. Towar zwracany może być sprawdzony, rozpakowany, ale nie może być zniszczony. Istnieją jednak towary i usługi, przy których kupnie w formie wysyłkowej nie przysługuje prawo odstąpienia od umowy. Taka sytuacja dotyczy:
REKLAMA