REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Zgłoszenie reklamacyjne wynikać może przede wszystkim z przepisów konsumenckich o niezgodności towaru z umową. Sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili jego wydania jest niezgodny z umową; w przypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru domniemywa się, że istniała ona w chwili wydania. Sprzedawca nie odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową, gdy kupujący w chwili zawarcia umowy o tej niezgodności wiedział lub, oceniając rozsądnie, powinien był wiedzieć.
Kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez:
• nieodpłatną naprawę albo
• wymianę na nowy,
- chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów.
Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia. Jeżeli kupujący nie może żądać naprawy ani wymiany albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy; od umowy nie może odstąpić, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna.
Żądanie naprawy lub wymiany są żądaniami alternatywnymi, których wybór należy do konsumenta. Sprzedający nie może w przypadku jednego z nich dokonać zadość poprzez spełnienie drugiego z żądań, którego nabywca nie zgłosił.
REKLAMA