REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Prawo odstąpienia od umowy realizowane jest z reguły co do umów zawieranych z konsumentami poza lokalem przedsiębiorstwa. Konsument, który zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, może bowiem od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie w terminie dziesięciu dni od zawarcia umowy. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem. Oświadczenie może dotrzeć do przedsiębiorcy po terminie 10 dni, liczy się data stempla pocztowego lub innej formy wysyłki oświadczenia.
W razie odstąpienia od umowy umowa jest uważana za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. To, co strony świadczyły, ulega zwrotowi w stanie niezmienionym, chyba że zmiana była konieczna w granicach zwykłego zarządu. Zwrot powinien nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie czternastu dni. Jeżeli konsument dokonał jakichkolwiek przedpłat, należą się od nich odsetki ustawowe od daty dokonania przedpłaty.
Zawarcie z konsumentem umowy poza lokalem przedsiębiorstwa zobowiązuje przedsiębiorcę przed jej zawarciem do informowania konsumenta na piśmie o prawie odstąpienia od umowy w terminie 10 dni. Przedsiębiorca powinien również wręczyć wzór oświadczenia o odstąpieniu, z oznaczeniem swojego imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresem zamieszkania (siedziby); obowiązany jest także wręczyć konsumentowi pisemne potwierdzenie zawarcia umowy, stwierdzające jej datę i rodzaj oraz przedmiot świadczenia i cenę. Natomiast konsument, na żądanie przedsiębiorcy, poświadcza na piśmie, że został poinformowany o prawie odstąpienia i że otrzymał wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy.
REKLAMA