REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Podatnik, który dokonał wyboru opodatkowania w formie podatku ryczałtowego od przychodów ewidencjonowanych zobowiązany jest prowadzić ewidencję przychodów, wykaz środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, ewidencję wyposażenia, przechowywać dowody zakupu towarów.
Jeżeli podatnik prowadzi ewidencję dla celów podatku VAT (ewidencję sprzedaży lub ewidencje kupna i sprzedaży), może zrezygnować z prowadzenia ewidencji, na zasadach określonych w rozporządzeniu, pod warunkiem, że:
Po zakończeniu miesiąca do 20 dnia miesiąca następnego, należy podsumować zapisy, obliczyć i wpisać do ewidencji kwotę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a także kwoty przysługujących obniżek oraz ulg od tego ryczałtu. W przypadku prowadzenia więcej niż jednej ewidencji, sumy miesięczne zapisów z poszczególnych ewidencji należy przenieść do jednej z nich i podsumować.
Jeżeli wystąpią okoliczności powodujące obowiązek dokonania doliczeń, podatnik jest obowiązany wykazać w ewidencji doliczone kwoty wydatków i zwiększyć o te kwoty odpowiednio wartość przychodu podlegającego opodatkowaniu lub należny ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Ewidencja może być prowadzona zarówno w formie papierowej jak i elektronicznej - komputerowej. Na koniec każdego miesiąca do 20 dnia kolejnego miesiąca podatnik jest obowiązany sporządzić wydruk zapisów dokonanych za dany miesiąc. Wydruk powinien być zgodny z wzorem ewidencji określonym przepisami prawa. Podatnik posługujący się programem komputerowym, który nie zapewnia wydrukowania ewidencji, według wzoru określonego w przepisach prawa, jest obowiązany założyć ewidencję. Po zakończeniu miesiąca do odpowiednich kolumn tej ewidencji należy wpisać w jednej pozycji sumy przychodów uzyskanych w danym miesiącu, według poszczególnych stawek ryczałtu.
REKLAMA