REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Uzupełnienie wydanej pierwotnie decyzji następować może na wniosek podatnika – strony postępowania lub też z urzędu. Od tego, kto będzie inicjatorem procesu uzupełnienia treści pierwotnie wydanej decyzji zależy termin, w którym czynności można dokonać. Uzupełnienie decyzji pozostaje trybem szczególnym wzruszania treści decyzji, w stosunku do trybu podstawowego, jakim jest zmiana lub uchylenie aktu prawa.
Co istotne, chodzi o uzupełnienie lub sprostowanie decyzji przez usunięcie z niej jedynie wad nieistotnych, które nie dają podstaw do zmiany lub uchylenia decyzji.
Strona może w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji zażądać jej uzupełnienia co do rozstrzygnięcia lub co do prawa odwołania, wniesienia w stosunku do decyzji powództwa do sądu powszechnego lub co do skargi do sądu administracyjnego albo sprostowania zamieszczonego w decyzji pouczenia w tych kwestiach. Wskazany termin zbiega się zatem z okresem wyczekiwania na uzyskanie przez decyzję prawomocności.
Natomiast organ podatkowy może z urzędu, w każdym czasie, uzupełnić wydaną wcześniej decyzję. Nie istnieją zatem granice czasowe, w których procedura może zostać podjęta.
Uzupełnienie decyzji następuje w drodze decyzji. Odmowa uzupełnienia lub sprostowania decyzji następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie. Odmowa uzupełnienia lub sprostowania decyzji następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie. W obu przypadkach termin do wniesienia odwołania lub skargi biegnie od dnia doręczenia tej decyzji. Nie może szkodzić stronie błędne pouczenie w decyzji co do prawa odwołania, wniesienia powództwa do sądu powszechnego lub skargi do sądu administracyjnego albo brak takiego pouczenia.
REKLAMA