REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Organ podatkowy ma możliwość stwierdzić, że mimo wniosku o stwierdzenie nadpłaty w podatku, u podatnika nadpłata nie występuje. W konsekwencji wydaje on decyzję odmawiającą stwierdzenia nadpłaty, która podlega zaskarżeniu (odwołaniu) do organu wyższego stopnia.
Postępowanie w sprawie stwierdzenia nadpłaty nie może zostać wszczęte w czasie trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej oraz w okresie między zakończeniem kontroli a wszczęciem postępowania - w zakresie zobowiązań podatkowych, których dotyczy postępowanie lub kontrola. Prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty wygasa po upływie terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.
Za nadpłatę uważa się kwotę:
Jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku. Jeżeli prawidłowość skorygowanego zeznania (deklaracji) nie budzi wątpliwości, organ podatkowy zwraca nadpłatę bez wydania decyzji stwierdzającej nadpłatę. Decyzja w sprawie stwierdzenia nadpłaty wydawana jest wyłącznie, gdy zasadność stwierdzenia nadpłaty wymaga postepowania sprawdzającego. Odpowiednio po przeprowadzeniu postepowania organ wydać może decyzję odmawiającą stwierdzenia nadpłaty.
Prawo do zwrotu nadpłaty podatku wygasa po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin jej zwrotu. Po upływie powyższego terminu wygasa również prawo do złożenia wniosku o zaliczenie nadpłaty na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych oraz możliwość zaliczenia nadpłaty na poczet zaległych oraz bieżących zobowiązań podatkowych. Złożenie wniosku o stwierdzenie nadpłaty, zwrot nadpłaty lub zaliczenie jej na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych przerywa bieg terminu do zwrotu nadpłaty.
REKLAMA