REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

PSR Potwierdzenie stanów rozrachunków

Inwentaryzacja jednostki odbywać się powinna na ostatni dzień każdego roku obrotowego, przyjętego przez jednostkę w ramach jej zasad rachunkowości. W zależności od rodzaju majątku podlegającego spisowi różnicowana jest częstotliwość prowadzonych czynności oraz metody ustalania stanu składników majątku.

Potwierdzenie stanów rozrachunków stosuje się w przypadku stanowi jedną z metod inwentaryzacji mającą na celu uzyskanie od kontrahentów potwierdzeń prawidłowości wykazanego w księgach rachunkowych jednostki stanu aktywów oraz wyjaśnienia i rozliczenia ewentualnych różnic.

Stan rozrachunków potwierdza  wierzyciel. Obowiązkiem dłużnika jest odpowiedzieć, poprzez:

  • potwierdzenie swoich zobowiązań albo
  • wniesienie zastrzeżeń co do wysokości zobowiązań.

Inwentaryzację, przeprowadza się również na dzień zakończenia działalności przez jednostkę oraz na dzień poprzedzający postawienie jej w stan likwidacji lub ogłoszenia upadłości.

 

Można odstąpić od przeprowadzenia inwentaryzacji:

  • w przypadku ogłoszenia upadłości z możliwością zawarcia układu jednostka nie zamyka ksiąg rachunkowych;
  • w przypadku połączenia lub podziału jednostek, z wyjątkiem spółek kapitałowych, jeżeli strony w drodze umowy pisemnej odstąpią od przeprowadzenia inwentaryzacji;
  • w przypadku zawieszenia działalności, jeżeli jednostka nie zamyka ksiąg rachunkowych.

W zależności od działań kontrahenta w efekcie przeprowadzenia inwentaryzacji drogą potwierdzenia stanów rozrachunków jednostka:

  • posiadać może zgodność stanu kont ze stanem stwierdzanym w rzeczywistości przez kontrahenta,
  • posiadać może niezgodności – do opisania i wyjaśnienia w księgach rachunkowych, poprzez porównanie danych z ksiąg rachunkowych z dokumentami źródłowymi, powództwami oraz kwotami kwestionowanymi  oraz poprzez weryfikację ich  realnej wartości, przy czym na kwoty wątpliwe do egzekucji należy dokonać odpisu aktualizacyjnego,
  • inwentaryzacja może nie zostać przeprowadzona prawidłowo ze względu na brak potwierdzeń ze strony kontrahenta – wówczas inwentaryzacji należności dokonać należy w  drodze  porównania danych ksiąg rachunkowych z dokumentami źródłowymi oraz weryfikacji realnej wartości tych należności.

REKLAMA