REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Wezwanie do usunięcia naruszenia prawa stanowi szczególny środek zaskarżenia aktu organu administracji publicznej. Jest ono formą działania poprzedzającą wniesienie skargi do sądu administracyjnego w przypadku, gdy nie występują w danej sprawie szczególne środki odwoławcze. Jeżeli bowiem ustawa nie przewiduje środków zaskarżenia w sprawie będącej przedmiotem skargi, skargę na:
- można wnieść po uprzednim wezwaniu na piśmie właściwego organu - w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o wydaniu aktu lub podjęciu innej czynności - do usunięcia naruszenia prawa. Również w przypadku innych aktów, gdy nie jest przewidziany środek zaskarżenia w sprawie będącej przedmiotem skargi, należy przed wniesieniem skargi do sądu wezwać na piśmie właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa.
W przypadku takiego działania skargę do sądu administracyjnego wnosi się w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa. Skargę do sądu administracyjnego wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi.
Pomimo niezastosowania się do wezwania, organ, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania zaskarżono, może w zakresie swojej właściwości uwzględnić skargę w całości do dnia rozpoczęcia rozprawy. Uwzględniając skargę, organ stwierdza jednocześnie, czy działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania miały miejsce bez podstawy prawnej albo z rażącym naruszeniem prawa.
REKLAMA