Polecenie przelewu / wpłata gotówkowa jest jedną z form rozliczeń pieniężnych. Polega na wydaniu na poczcie lub bankowi dyspozycji przekazania określonej kwoty przez danego płatnika na wskazany przez niego inny rachunek bankowy. Najczęściej ten sposób płatności jest wybierany przez osoby, które nie mają konta bankowego lub nie posiadają dostępu do konta internetowego.
Zlecenie przekazania środków pieniężnych na określony rachunek bankowy można dokonać w każdej placówce pocztowej oraz u listonosza.
Usługa polega na przyjmowaniu wpłat w formie gotówkowej, na podstawie blankietu wpłaty na rachunek bankowy, a następnie przekazaniu środków pieniężnych do banku na wskazany rachunek bankowy.
Wpłaty na rachunki bankowe w placówkach pocztowych przyjmowane są bez ograniczeń kwotowych.
Ten formularz stanowi wzór blankietu wpłaty tzw. książeczki opłat czynszowych, np. opłat za mieszkanie, za gaz, prąd, wodę, wywóz odpadów komunalnych lub innych opłat, które muszą być dokonywane w cyklach miesięcznych lub dwumiesięcznych.