Zaświadczenie w sprawie świadczeń przyznanych przez ZUS wydawany jest przez organ na żadanie świadczeniobiorcy, który składa wniosek
w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS właściwej dla miejsca zamieszkania osoby zainteresowanej.
Wniosek powinien zawierać dane identyfikacyjne świadczeniobiorcy (nazwisko, imię pierwsze, numery PESEL i NIP, a w przypadku braku numeru PESEL i/lub NIP - serię i numer dowodu osobistego lub paszportu), dane adresowe świadczeniobiorcy.
W części DANE DOTYCZĄCE ŚWIADCZENIA świadczeniobiorca powinien wypełnić pozycje dotyczące: symbolu i nr świadczenia, Oddział/Inspektorat ZUS oraz rodzaj przyznanego świadczenia (emerytura, emerytura pomostowa, renta z tytułu niezdolności do pracy, renta rodzinna, renta socjalna, nauczycielskie świadczenie kompensacyjne, świadczenie przedemerytalne, zasiłek przedemerytalny lub inne świadczenie).
Kompletny wniosek posiada również uzupełnione pozycje dotyczące miejsca oraz celu przedłożenia zaświadczenia.
Organ wydaje zaświadczenie jeżeli: przepis prawa wymaga urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego oraz gdy osoba ubiega się o zaświadczenie ze względu na swój interes.
Więcej informacji można można uzyskać w każdym Oddziale/Inspektoracie ZUS lub znaleźć na stronach internetowych Zakładu http://www.zus.pl