REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Zmianie kasjerów odpowiadających za stan kasy przedsiębiorstwa odbywa się co do zasady w połączeniu z protokolarnym przejęciem gotówki oraz innych walorów (środków finansowych) znajdujących się w kasie. W niektórych jednostkach protokołowi przekazania kasy towarzyszy dodatkowo dokument ewidencji stanu kasy, sporządzany w chwili zakończenia pracy kasjerów, a także standardowo sporządzane raporty kasowe.
O ile w raporcie kasowym wpisuje się - chronologicznie - wszystkie wpłaty środków pieniężnych do kasy oraz ich wypłaty, to w ewidencji chodzi jedynie o zbiorcze ujęcie obrotu dokonywanego w jednostce. Podobnie w protokole przekazanie stanu kasy odbywa się poprzez zbiorcze ujęcie środków i przejęcie odpowiedzialności za ich stan na kolejną osobę (innego niż do tej pory kasjera).
Protokół sporządza się w obecności co najmniej dwóch osób tak, by potwierdziły one swoimi podpisami stany przejęcia kwot w kasie. Pracownik ponosi odpowiedzialność za szkodę w granicach rzeczywistej straty poniesionej przez pracodawcę i tylko za normalne następstwa działania lub zaniechania, z którego wynikła szkoda. Odszkodowanie ustala się w wysokości wyrządzonej szkody, jednak nie może ono przewyższać kwoty trzymiesięcznego wynagrodzenia przysługującego pracownikowi w dniu wyrządzenia szkody.
Pracownik, któremu powierzono z obowiązkiem zwrotu albo do wyliczenia się:
- odpowiada w pełnej wysokości za szkodę powstałą w tym mieniu.
Od odpowiedzialności pracownik może się uwolnić, jeżeli wykaże, że szkoda powstała z przyczyn od niego niezależnych, a w szczególności wskutek niezapewnienia przez pracodawcę warunków umożliwiających zabezpieczenie powierzonego mienia.
W przypadku zleceniobiorcy odpowiedzialność za mienie powierzone, w tym gotówkę, opiera się na zasadach winy i prawa do dochodzenia odszkodowania przez zlecającego.
REKLAMA